Temàtica:
Ubicació:
ITINERARI: Sóller - costa d'en Flassada - mirador de ses Barques - costa d'en Nicó - Fornalutx La proposta que fa aquesta ruta són dos deis camins pels quals es pot arribar al mirador de ses Barques. L' ascensió es fa per la costa d' en Flassada, mentre que el descens cap Fornalutx es descriu seguint la costa d' en Nicó El punt d'inici d'aquesta atractiva ruta és la plaça de la Constitució de Sóller (molt pro pera a l'estació del tren). Per dirigir-nos al camp de futbol de Sóller hem de prendre el carrer de la Lluna i molt aviat voltar pel carrer de l'onze de Maig, que més endavant es convertira en l'avinguda d'Astúries, al final de la qual trobarem l'esmentat camp d'esports. Per l'esquerra del camp seguim el camí de ses Argiles, sense fer cas d'un camí, també asfaltat a la nostra esquerra. Alguns centenars de metres després trobarem a la dreta l'inici de la costa d'en Rassada, correctament senyalitzat. Inicialment és un camí cimentat amb fort rost, pero que ben aviat ens deixara veure el seu empedrat. Encaixonats en. tre dues parets, avançam entre olivars i al poc temps travessarem la carretera del puig Major, enllestida l'any 1961. El camí va creuant diversos camins de carro, encara que els bocins empedrats són ben visibles entre els olivars. Poc més amunt, ens ajuntam emb el caml de sa Capelleta (dreta), que forma part d'un altre itinerari. Els olivars s' alternen ara amb els frondosos i ombrívols alzinars, oferint-nos un paisatge deliciós. Més amunt confluïm amb la costa d'en Nicó, per on hem de baixar, encara que valla pena continuar ascendint per arribar, tan sols cinc minuts després, al mirador de ses Barques, on podrem observar una de les millors vistes del port de Sóller, degustant un suc de taronja. 1niciam la baixada pel mateix camí i al cap de poc ens desviam seguint la senyalització de la costa d'en Nicó (esquerra). Ben aviat arribarem a la carretera, per on baixarem un centenar de metres fins deixar-la a la dreta. Seguim ara un camí de carro entre olivars, que en arribar a una barrera es converteix de nou en camí de ferradura amb fragments empedrats De nou la carretera ens surt al pas i la seguim sols cent metres cap a l'esquerra fins que trobarem un camí de carro a la nostra dreta que tot d'una s'estreny. El temps invertit, sense comptar les aturades, pot arribar a les dues hores i mitja, una i mitja per a la pujada i una hora per a la baixada. Tant la costa d'en Flassada com la costa d'en Nicó foren recuperats amb una acció de voluntariat organitzada pel Grup Excursionista de Mallorca l'any 2000, amb la col·laboració deis ajuntaments de Sóller i Fornalutx i agrupaments escoltes de la vall i del Consell de Mallorca. Continuam baixant amb vistes cap a la vall, mentre que el camí de ferradura s'alterna amb un camí de carro amb escopidors que ens porta de nou a la carretera, molt a prop del creuer de Fornalutx. Creuam la carretera i seguim un camí cimentat que passa per davant la casa de ses Comes i ens porta a creuar la carretera de Fornalutx. A l'altra banda seguim un camí asfaltat que du directament a Fornalutx, descrivint diversos revolts, entre els quals encara es conserven trams de camí empedrat. Seguint la senya1ització entre els olivars, les restes d'una canaleta de teula ens acompanyen fins que al poc temps arribarem a la part alta de Fornalutx. Entrarem a la vila pel carrer deis Toros fins trobar el carrer de la Pla_a, que ens portara a la pla_a d'Espanya, centre neuràlgic de Fornalutx, on acabarem aquesta caminada. ITINERARI: Port de Sóller - camí de sa Figuera - coll d'en Marquès - ses Moncades - Fornalutx El camí de sa Figuera enllaça el Port de Sóller amb la vila de Fornalutx, encara que disposa de múltiples variants per arribar a Sóller o al mirador de ses Barques. Tot i això, els desnivells que presenta no són gaire importants, fet pels qual es tracta d' una passejada molt agradable. El punt de partida d'aquest itinerari és l'estació final del tramvia al Port de Sóller. Des d'aquí partim pel passeig des Través fins trobar el carrer d'Antoni Montis, que va vora el torrent. Després de travessar el torrent de sa Figuera, deixam el nucli urbà, ara ja pel camí de sa Figuera. És un camí asfaltat que en suau ascensió recorre una interessant zona d'olivars. A la nostra esquerra s'alça el llogaret de sa Figuera, amb la seva torre de defensa (km 3'8) i més amunt observam les més llunyanes cases des Bosc i Cas Bascós. Al cap de mitja hora de camí, arribam al coll d'en Marques. Aquí pujam pel camí asfaltat de l'esquerra. Poc metres més munt, després de deixar un vial cimentat a la dreta, se'ns apareixen les restes del camí empedrat de sa Figuera, que flaquejam per una barrera. Mentre guanyam altura, fregam el camí cimentat, 1 deixam emere diverses cases, una de les quals, la més esbucada, rep el nom de Can Bonjesús. Una pista recent que dóna accés a un gran xalet ens talla el pas, i cal cercar el camí una mica més amunt, per davall d'aquesta construcció. Passam una nova barrera i ens acompanya ara una canaleta de teules molt malmenada. El camí es troba en molt mal estat pel fet de travessar uns terrenys amb tendència a l'esllavissament. Un fil ferro ens ajuda a salvar un tram molt degradat i, després de passar una nova barrera, arribam a un camí de carro que hem de seguir cap a la dreta, entre els olivars. La ruta travessa ara una zona molt més planera i flanqueja una nova barrera vora les cases de Can Verí, amb el seu portal adovellat. Continuam pel camí de la dreta que més endavant presenta trams cimentats. Arribam així al punt on ens creua el camí vell de Balitx, que refusam per seguir pel camí de carro. Ben aviat arribam a la zona coneguda com ses Moncades on, ran del camí abunda la botja de cuques. Arribam a un punt on el camí de carro de sa Figuera és travessat per la costa d'en Flassada, que uneix Sóller amb el Mirador de ses Barques. Pocs metres després el camí es bifurca i continuam per la variant ascendent, encara que sols uns metres més endavant deixam el camí de carro a l'esquerra per seguir un caminet de ferradura emmarcat per dues marjades. Transitam ara per la partió entre els termes de Sóller i Fornalutx, fet que explica una creu gravada en una pedra que localitzarem ran del camí. El temps invertit, sense comptar amb les aturades, pot arribar a les dues hores. Dificultat + Temps (anada): 2 hores la carretera de Sóller a Lluc (km 47'7) i la creuam per enfilar la car-retera que davalla a Fornalutx. Uns metres més avall localitzarem un camí asfaltat que porta directament a Fornalutx, descrivint diversos revolts, entre els quals encara es conserven trams empedrats. Seguint la senyalització entre els olivars, les restes d'una canaleta de teula ens acompanya fins que al poc temps arribarem a la part alta de Fornalutx. Entrarem a la vila pel carrer deis Toros fins trobar el carrer de la Plaça, que ens portara a la plaça d'Espanya, centre neuràlgic de Fornalutx, on acabarem aquesta caminada. ITINERARI: Sóller - Binibassi - Fornalutx - camí des Creuer- Biniaraix - Binibassi - Sóller Es treta d' una ruta molt agradable, sense desnivells importants, que enllaça Sóller amb Fornalutx a través del llogaret de Binibassí. Posteriorment, a través del eamins des Creuer i de Monnaber ens permet arribar a Biniaraix. Envoltats deis tarongers de l' horta de Biniaraix, arribarem de nou a Binibassí i finirem la ruta a Sóller. L'inici de l'excursió la situam al camp de futbol de Sóller, accessible des de la plaça de la Constitució a través deis carrers de la Lluna, l'Onze de Maig i avinguda d'Astúries. En arribar-hi hem de seguir el torrent cap a la dreta fins arribar a les proximitats d'unes rentadores, vora el pont de Can Rave. En aquest punt hi ha una crui1la de camins on hem de seguir pel de l' esquerra. Ben aviat refusarem, també a l'esquerra, el camí de ses Marjades i després el de sa Capel1eta, que formen part d'un altre itinerari. Alguns metres més endavant deixam un camí de carro que s'enfila a l'esquerra: és la carretera vel1a de Balitx. Vora un torrent i en un revolt molt marcat, la senyalització ens indica que hem d'abandonar el camí apte per a vehicles, per seguir el sender empedrat que ascendeix lentament entre tarongers i olivars -documentats a la zona ja l'any 1242- fins assolir ell1ogaret de Binibassí, que marca la partió entre els termes de Sól1er i Fornalutx. Per l'esquerra dell1ogaret continuam la pujada per la vora del molí d'aigua. Deixam enrere una barrereta i continuam l'ascens empedrat entre pins, alzines i alguna olivera, fins arribar a un punt on hem de tombar a la dreta i passar una nova barrera on s'inicia un curt descens A partir d'aquest punt el camí guanya espectacularitat i salva un petit comel1ar. De l1uny, la silueta del penyal des Migdia ens marca l'horitzó, mentre que molt més proper divisam ja el cementeri de Fornalutx. El viarany s'ha convertit ja en un camí de carro cimentat que voreja el cementeri i, entre els olivars, ens porta a les primeres cases de Fornalutx. A través del carrer de la Plaça arribam a la plaça d'Espanya, als peus de l' església parroquia!. El temps necessari per recórrer aquest itinerari és de quasi tres hores, encara que la gran varietat d'aturades aconsel1ables fa que valgui la pena dedicar-hi tota una agradable jornada Portam una hora de camí i aquest és un bon moment per fer un descans. De la plaça seguim ara pel carrer Major i el carrer de sa Font. Deixam enrere la torre de Can Arbona (ajuntament), Can Xoroi, diversos edificis amb teules pintades i travessam el torrent Major per un ponto L'ample camí és encara cimentat i s'enfila ràpidament descrivint alguns revolts. Després del primer revolt trobam una barrera i alguns metres abans, a la dreta, pren arrencada el camí empedrat anomenat des Creuer, que ens fa guanyar altura ràpidament, gaudint de les millors vistes de Fornalutx. Arribam així a la carretera de Monnaher, que hem de seguir en sentit descendent fins arribar al poblet de Biniaraix, on entrarem vora les rentadores deis segles XVIII-XIX. Travessam el poble seguint el carrer Sant Josep, passam la plaça de la Concepció i enfilam la daval1ada pel carrer de Sant Guillem fins girar a la dreta pel carrer de Santa Catalina. En acabar aquest carrer giram a la dreta i seguim les indicacions giram a la dreta i seguim les indicacions que ens porten a travessar l'horta de Biniaraix per desembocar en un camí cimentat que ens menara a la carretera que uneix Sóller i Fornalutx. A la nostra vista ja ens apareix el llogaret de Binibas sí, on ens dirigim. Hem de caminar un centenar de metres per la carretera en direcció a Sóller i voltar a la dreta pel carreró que ens ha de portar-hi. En arribar al llogaret, retornarem a Sóller per la ruta per on hem començat l'excursió. Altres passejades: Camí de s’Alzina Fumadora. Des de la Plaça d’Espanya de Fornalutx es pot accedir a aquest camí, seguint pel carrer de l’Església trobem indicacions. El camí uneix la vila amb sa Bassa i es Clot. El camí inclou les possessions de Bini i Moncaria. El camí escalonat o amb raiets es conserva molt bé. Cases de neu de la Coma de n’Arbona. Aquest camí comença al quilòmetre 37.7-37.8 de la carretera C-710. És un accés de muntanya i el camí no és fàcil. S’inicia en un bosc d’alzines per arribar a les cases de neu. Camí de Bàltix d’Avall. El principi es situa al creuer de les carreteres Sóller-Lluc i Fornalutx i puja entre oliveres i garrovers al mirador de Ses Barques. De l’esplanada surt un camí que du a les possessions de Bàltix d’Amunt, d’Enmig i d’Avall. Seguirem el camí de ferradura que surt a la dreta del camí de la possessió. Avencarem pel bosc anomenat Puig de sa Bassa. Agafarem el camí de carro passant per Bàltix d’Enmig i d’Avall, actualment agroturismes. PUIG MASCARÓ, GUILLEM I VIUDES GINESTRA, CARME, (2002), Guies dels pobles de Mallorca. Fornalutx, Hora Nova, Mallorca.

Participa

Pots ajudar de moltes maneres a fer créixer El Camí, un projecte col·laboratiu que té la seva raó de ser en la participació de la gent del territori. Tant si només vols rebre informació de les nostres activitats com si vols prendre part activa en la construcció d’El Camí sortint a marcar el traçat pel teu municipi, trobaràs la manera d’implicar-te que més s’adeqüi a les teves preferències. Entre tots fem El Camí!

Registra't

Dóna a conèixer el teu municipi publicant un article a la Camipèdia.

Participa en la Secció de Caminades

Participa en organitzar una caminada a l'any a la teva comarca.

Fes-te soci/a del Camí

Entre tots i totes mantenim viu el Cami!

Fes-te amic del Camí

Estigues informat de totes les activitats.