La Cova de Cavalls

Caminada del Grup de Caminants per l'Alt Maestrat: Albocàsser- Tírig.

Caminada del Grup de Caminants per l'Alt Maestrat: d'Albocàsser a Tírig.

El passat dissabte 8 d'abril vàrem fer l'etapa del tram de l'Alt Maestrat i els Ports d'Albocàsser a Tírig, una bona colla de gent ens vam trobar a Albocàsser. Cada caminada la varietat de gent vinguda de tot arreu és una constant, la Marina, la Safor, la Vall d'Albaida, l'Alcalatén, la Plana Alta i per suposat del mateix Maestrat. Sempre és una riquesa molt humana, de trobar-nos amb gent coneguda vinguda de molt lluny i amb noves amistats per fer el Camí.

D'Albocàsser ens va acompanyar Paco Melià, tot i que el camí era clar i no tenia pèrdua.  Primer el paisatge era de coscollar, vàrem passar per alguns masos com el mas de la Valltorta i el de la Valltorteta. La primavera floria en tota la seua força i la gent és divertia collint espàrrecs,  en girar el cantó del mas de la Valltorteta  el barranc de la Valltorta i les seues parets retallades  es dibuixaven a l'horitzó. Vam baixar la sendeta cap al barranc, on els roures amb les seues noves fulles de verd clar feien bona ombra, vàrem creuar el barranc i vàrem passar al terme de Tírig.

La senda em portava molts records de quan feia deu anys vàrem començar el Camí pel Maestrat, amb  Sofia i Mario desbrossant la senda.

El temps anava passant i de seguida es van fer vora les 12 del mig dia, havíem d'afanyar-nos per arribar a la visita de la cova de Cavalls que començava al museu, encara vam ser a temps i Lluís el guia ens va poder ensenyar moltes coses de la vida fa milers d'anys a la Valltorta, com eren un grup molt gran vam fer dos grups per entendre millor les explicacions.

Primer vàrem passar per la cabana de volta inmensa que hi ha prop de la cova de Cavalls, on dintre ens va explicar l'enginy que tenien  per construir-la, mantenir la bona temperatura i com equilibrar les forces perquè la pedra no caiguera. Després en un mirador del barranc Lluís ens va explicar les estratègies de caça que tenien els caçadors recol·lectors del barranac de la Valltorta. Com conduïen els cèrvols fins un atzucat  per allà matar-los.

Despres vàrem entrar pel passadís de la cova de Cavalls, espectacular badall  entre pedres  que donava al barranc, després Lluís ens va contar moltes coses de les pintures de la cova, bàsicament en aquest cas una escena de caça , vàrem parlar de la posició dels animals i la posició dels caçadors, de la flexió de les cames dels cèrvols i de les osicions dels caçadors. De la perfecció de les traces , de com eren d'estilitzats els cossos dels caçadors. També de l'exploli que s'ha fet durant anys de moltes de les figures, que han deixat algunes escenes incompletes, de les colades i la calç que n'ha tapat unes altres.

Després vàrem anar a dinar  al càmping on ens tenien una gran taula parada i nosaltres bona gana per menjar.  Al dinar vàrem encetar el llibre d'el Camí al Maestrat i vàrem segellar l'etapa de Tírig.

Per la vesprada a les 5 hi havia la visita a la cova de Civils, una altra perla que dintre d'una balma ens descrivia com era la vida a la Valltorta durant el paleolític superior.

Ací vàrem poder veure una escena de guerra entre dos tribus, tot i que era una escena molt llarga la part central estava tapada per una colada de calç, més enlla vàrem poder veure una escena de dansa.

En acabar vàrem anar al museu, vàrem veure el video explicatiu de com vivien les antigues tribus del Paleolític superior i Neolític  a la Valltorta. La gent vinguda de més lluny es quedaren a Tírig ja que a l'endemà hi havia una altra etapa de Tírig a Catí, jo me'n vaig anar a casa a descansar