Caminada pel Baix Ebre: de Deltebre a Riumar

CRÒNICA DELTEBRE-RIUMAR 22/9/18

Participants: 23 caminants provinents de tots els països catalans, des de l’Alacantí fins el Penedès.

Hora de trobada: 8:30 h. Plaça 20 de maig de Deltebre.

Presentació de Ramon Martí i petita descripció de Aurora i Francesc com a promotors de la caminada d’avui. Breu descripció de Deltebre, amb una mica d’història de la segregació del municipi de Tortosa el 1977.

Inici de la caminada des de la Plaça de l’Ajuntament de Deltebre a les 9:20 h.

Primera parada: Pont Lo Passador, construït el 2010 per comunicar les poblacions de Deltebre i Sant Jaume d’Enveja, a cavall del riu Ebre entre les comarques de Montsià i Baix Ebre. El nom de «Lo Passador» se li va posar per què va substituir els antics oficis de passadors o barquers (n’hi havia 3) que prestaven el servei de passar la gent i els vehicles d’una banda a l’altra del riu. Breu història del conreu de l’arròs que va començar el 1850 a l’hemidelta dret i el 1915 a l’hemidelta esquerre.

Seguim pel passeig fluvial de Deltebre passant prop del nucli de La Cava (que juntament amb Jesús i Maria formen Deltebre) i veiem un antic llagut amb què es transportava l’arròs des del delta fins a Tortosa.

Segona parada: Niu de metralladores de la Guerra Civil al front de l’Ebre. L’escriptor local Josep Bertomeu Mercè ens explica breument el motiu de la construcció del niu de metralladores, les dates d’establiment del front a l’Ebre (1937) i les vivències de quan era petit quant a aquests fets a l’evacuació que va patir la població civil de les seues cases.

Seguim pel passeig fluvial fins parar a la part final on esmorzem de pa i porta a l’ombra dels xops i pollancres.

Continuem pel malecó del canal de l’esquerra del riu Ebre amb molt de sol i calor, rodejats de camps d’arròs la majoria encara no prou madurs per ser segats. Veiem un edifici de coetera que servia per tirar coets amb nitrat de plata que s’usava per dispersar les pedregades en temps en què l’arròs estava espigat.

Tercera parada al monument de «Ponts del Rei» o «Ponts dels moros» que servia de retenció de les aigües en les riades per poder omplir i retenir l’aigua de la Bassa de l’Estella o del Canal Vell. Es tracta d’un pont de mitja ferradura amb comporta de fusta que ja no existeix en l’actualitat, que fou construït probablement a principis de 1800 per part de la Confraria de Pescadors de Sant Pere de Sant Carles de la Ràpita que era la que tenia la concessió de l’explotació de la pesca de totes les Basses del Delta per concessió de Carles III.

A les 12:15 arribem al Pas de Buda i al restaurant Tramuntano on dinem.

A les 16 h. marxem i passem pel port fluvial de Deltebre i visitem el muntell de les Mares de Déu amb diverses imatges de les verges dels territoris pels quals passa l’Ebre. És un dels punts més alts del Delta (7m).

A les 16:40 agafem el vaixell Galatxo de Olmos davant el camping l’Aube i ens porta fins la desembocadura de l’Ebre, mostrant-nos la zona del Galatxo, la torre Zigurat, el Garxal, l’illa de Sant Antoni i l’illa de Buda amb les seves basses (calaixos). També veiem l’apartats que estem de la línia de costa (20-23 km) i de les poblacions costaneres de l’Ampolla i l’Ametlla.

Anem remuntant riu amunt i veiem l’illa de Buda el ramal de riu anomenta riu Migjorn i arribem a l’embarcador Olmos sobre les 6 de la tarda.

Continuem a peu fins la plaça de l’Ajuntament on es fa un petit comiat per part de Ramon Martí i es parla de les properes sortides.

ens vam anar cap a casa.