Pas de la Casa (Encamp)

Una vila nova entre vents gèlids

Població: 2.627 habitants (2011)
Superfície: 17 km2

Pàgina d'aquest Tram (mapa, perfil, GPS, etc.): 
Capcir-Andorra-Alt Urgell (en procés)

El Pas de la Casa és un nucli de població que pertany a la parròquia d’Encamp. Limita al nord amb la parròquia de Canillo i, a l’est, amb Portè i Porta, dos municipis de l’Alta Cerdanya; la frontera natural que separa aquests dos territoris és l’Arieja, riu occità afluent de la Garona que neix de l’estany de Fontnegra. La població del Pas de la Casa és a 2.081 m d’altitud i el port d’Envalira, que és el seu punt més alt i alhora també el port més alt dels Pirineus, es troba a 2.409 m sobre el nivell del mar. Aquest coll separa els vessants pirinencs de la Valira i de l’Arieja i està obert entre el pic Maià, al nord, i el pic Negre d’Envalira, al sud.

Etimologia del nom

Tot i ser territori andorrà des de l’any 1304, aquest lloc de pas durant molt temps no va tenir nom, o com a mínim un d’oficial, ja que antigament els pastors l’anomenaven Pas del Bac o Bac de la Casa. L’any 1867, però, el correu francès el va batejar com a Pas de la Casa, i va ser així perquè a final del s. XIX en el pas per anar d’Andorra a França hi havia tan sols una casa. Arrodoneix el sentit el fet que el Pas de la Casa és pròpiament un gual damunt el riu Arieja que ara està ocupat per un pont modern.
La Vila del Pas de la Casa
Pic Abelletes
Estany d'Abelles
Flora alpina

Informació Pràctica

Com arribar-hi amb transport públic? El Bus Exprés uneix els centres urbans de diferents parròquies amb la capital; aquest servei es pot completar amb el transport comunal i les línies urbanes, de les quals, concretament l’L4 enllaça Andorra la Vella amb el Pas de la Casa. Per a més informació: www.transportpublic.ad

Telèfons d’urgències
Bombers i serveis d’ambulància: 118
Rescats de muntanya: 112

Agraïments: 
Oficina de Turisme d'Encamp i del Pas de la Casa, bander i tècnics de Medi Ambient del Comú d'Encamp

Entitats col·laboradores:

Aquest vincle no va enlloc