El Palmerar d'Elx a l'etapa de la Foia a Elx

Caminada del Grup de Caminants pel Baix Vinalopó: de la Foia a Elx

Caminada del Grup de Caminats pel Baix Vinalopó: de la Foia a Elx.

Els records de la meua vida per la ciutat de les palmeres  farien bategar més fort el meu cor durant aquest dissabte fent el Camí a Elx.

Vàrem trobar-nos amb la gent d'Elx davant de la EOI d'Elx, d'allà vàrem fer cap  on començava la caminada a la Foia.

Tot i que molta gent de la que s'havia inscrit no va aparèixer vàrem començar la caminada. Gaspar Jaén , escriptor i arquitecte reconegut d'Elx  ens va acompanyar i ens va anar explicant moltes coses del camp d'Elx.

Una de les primeres visites interessants va ser la pujada a la torre del Gall de la Foia, un palauet que relluïa en mig del poble, com moltes cases que trobarem al país, era fruit de la fortuna de gent que va anar a Amèrica, en aquest cas un home que se'n va anar a Cuba  i va fer diners  tot fent tomata en conserva, a l'etiqueta dels pots hi havia reproduïda la casa de la torre del Gall.

En nom li ve pel penell que té a dalt  la torre, poc freqüent a la zona, per veure la direcció del vent. És una casa modernista de principis de segle XX( 1910-1920).

En fer les presentacions i les explicacions pertinents d'El Camí  de la Foia iniciàrem el Camí.   Primer visitàrem la torre del Gall,  vàrem poder pujar  dalt de la torre, gaudint d'una bona panoràmica de tot el camp d'Elx. Dintre  de l'elegància de la casa, per dintre era modesta, podíem veure l'escala amb la forja ben treballada  però senzilla. En baixar iniciàrem el camí, el paisatge era diferent al que jo estava acostumat, els magraners florits omplien els camps i això li donava un encant únic. Pel camí, Gaspar i Jeroni ens anaven mostrant l'essència del camp d'Elx, intentàvem treure de la vista els elements sobrants, com cases noves , camins asfaltats, etc. per tenir una visió antiga. Ens van parlar de la casa de l'Asprella, un altre palauet  que es trobava al mig del camp voltat de palmeres i arbres. Per aquell camí vora el canal  ens anàvem endinsant en la història del camp d'Elx.

Poc després vàrem arribar a la Baia, que com molt bé ens va explicar Gaspar la seua forma correcta és en singular, la Baia,  allà Andreu i la seua família que vivien al poble  ens van ensenyar moltes coses. Com la història del pi de la plaça ,  explicaven que  la gent de poble van agafar  uns gitanos amb verdura furtada i els van amenaçar de penjar-los al pi, si no arribaven les autoritats per impedir-ho. Algunes històries semblants contades a la vora del pi, que li donaven una fama especial a la Baia.

Vam seguir  el camí d'Elx, el paisatge anava combinant diferents conreus: les palmeres, que sorgien  cap al cel d'entre  la resta de conreus ,  magraners, i alguna finca molt gran d'horta, com una de carabasses que es perdia a l'horitzó.

Vàrem passa per un dels partidors de les aigües. Gaspar ens el va mostrar, amb algunes explicacions molt interessants sobre el reg a Elx i la distribució de l'aigua.

Tant com ens anàvem apropant a Elx ens endinsàvem en les palmeres, els horts de palmeres eren el que identificava el palmerar d'Elx. La combinació de requadres  de terra conreats on antigament hi havia  magraners o conreus generalment resistents a la salinitat, i totalment voltat de dos cavallons plantats de palmera datilera. Era una passada, allà on posaves la vista hi havia palmeres, era impressionant. Sempre amb la peculiaritat que l'aigua era força salada i pocs conreus suportaven tan la sal com la palmera i el magraner.

El cap ballava per l'horitzó embriagant-se de l'espectacle dels horts de palmeres, era una festa per als sentits.

Després de creuar la circunval·lació, varem arribar a una antiga torre de Ressemblanc, sota la torre  Gaspar ens va contar una miqueta la seua història. Vam recuperar els cotxes que teníem a la Foia i  ens vam acomiadar de Gaspar, que ens va fer una introducció al llibre  del Camí al Vinalopó. Vàrem dina al bar d Cantó un bon arròs en costra com no podia ser d'una altra manera, on l'ou unia l'arròs. Vàrem segellar el carnet amb el segell del club ilicita Sarangollo.

Per la vesprada els companys del Tempir ens varen guiar  per la ciutat, i Hèctor ens va sorprendre amb les seues explicacions.

Un resum de la visita guiada d'Elx:

Ens va contar els diferents poblaments que havien passat per Elx, i la importància del Vinalopó  com eix que estructura la població, el Castellar(s. XIX X) la Medina musulmana (s. X-XI) o la Figuera Reona. De la importància del sistema de reg i els horts de palmeres. Varem passar pel palau d'Altamira. Un detall que ens va sorprendre a tots i a totes es quan ens va contar que el jardí  del Palmerar,  era propietat  de la Mare de Déu, no era de l'església,  per tant com era de la Mare de Déu no és va desamortitzar ja que no era de l'església. Vàrem parlar de l'arròs en costra, compartit per tres pobles tan allunyats, com  Elx, Oriola, Pego, i Callosa. Vàrem arribar al mercat i davant ens van sorprendre les excavacions dels banys àrabs. Vàrem passar per sota la llotja on trobàvem el gòtic civil més important, amb al curiositat de trobar l'escut d'Elx el qual no té corona, l'escut té la Calaforra i l'ara romana, que és un altar romà. Vam arribar a la torre del Consell, formava part de la muralla, no era una torre aïllada.

Els marquesos no eren volguts massa per la població,  al segle XIX el crit de guerra era "fora fora els castellans" i els picaven els escuts de pedra.

Vàrem acabar la visita davant la basílica on hi havia un casament, els novençans es protegien de les ràfegues d'arròs que els llançaven els convidats.

I açò és tot en aquesta primera caminada de la Foia  a Elx.

Els horts al palmerar d'Elx

El grup d'El Camí a la torre del Gall(la Foia , Elx)

El grup d'el Camí a l'escala de la torre del Gall( La Foia, Elx)

El camp d'Elx amb la casa de  l'Asprella al fons

Fem Camí cap a Elx

Magraners florits al Camí cap a Elx

Finca de carabasses al camp d'Elx

Fem camí, una fita especial.

Indicacions dels camins prop d'Elx

Fem Camí entre palmeres

La torre de Ressemblanc ( Elx)

Escut noble a la torre de Ressemblanc ( Elx)

Arròs amb costra

Els horts de palmeres ( Elx)

Els horts de Palmeres ( Elx)

En mig del palmerar  dos arbres de Pistatxo, en aquest cas femella

El palau d'Altamira ( Elx)