Els estanys d'Almenara

Caminada del Grup de Caminants per la Plana Baixa d'Almenara a Xilxes

Caminada del Grup de Caminants per la Plana Baixa: d'Almenara a Xilxes.

Ens vam trobar primer a l'estació de Castelló una colleta de gent per fer Camí cap a la Plana Baixa, arribàrem a l'estació d'Almenara i després de fer un trosset de camí vàrem arribar a la plaça de l'església on es va aplegar  una colla de gent vinguda d'altres comarques i també de Xilxes i d'Almenara . A la plaça, com sempre vam explicar que era el Camí, vam repartir els carnets de l'etapa i vàrem comentar el full de ruta. Teníem un guia especial que era Enric Amer, molt coneixedor del paratge que veuríem.

Pel camí el company d'Almenara, Juan Jose Morales  ens va anar fent alguna explicació del seu poble, dels moments històrics  que havia tingut Almenara. Primer vam passar per camps de tarongers i  poc després  per un camí estret ens vam endinsar per un bosc de senill que ens tapava la vista. Poc després el senill es va obrir i va donar pas a les llacunes dels estanys, era emocionant assomar-nos als miradors  de fusta per veure la immensitat de la llacuna. .Un camí cobert per moreres que ens feien agradable ombra. Era molt agradable poder caminar per aquell camí. Vàrem parar en un trosset del caminet  i vàrem seure sobre l'herba, vora una sequieta.

Enric Amer , d'Ecologistes en Acció, ens va deixar bocabadats amb la seua explicació, pel paratge que ens envoltava, la seua història i la seua importància, i  per una altra banda per la seua passió i el seu sentiment, i la seua lluita per defensar el paratge. Un exemple  per recordar, per encoratjar la gent, i adonar-nos que la victòria que ells han aconseguit protegint l'espai és un regal per a totes les persones, i per això vull fer un petit homenatge als nostres herois des del nostre racó del bloc,  que al final gràcies a la seua vida de lluita som totes les  persones les que podem gaudir-ho. És emocionant escoltar-lo.

Com regulen els cicles, l'horta, l'arròs i els estanys, les aus i la fauna que hi viu. Va ser un plaer, però també una lliçó. Ens va contar la història de l'hort del senyor Pepe, just estava allà on estàvem asseguts, que li'l van comprar per poder destapar l'ullal , quin valor. Mentre l'Enric ens anava contant històries vam esmorzar. Raül de Quatretonda ens va donar a tastar  el seu licor artesà fet per ell mateixa.

Poc després vam pujar una senda  i en trobar-nos dalt del tossalet,  vam poder veure la inmensitat dels estanys, impressionants llacunes que feien fita amb el cel blau..

Vam seguir caminant prop  del que va ser un antic port romà , cada vegada que ens assomàvem als miradors  que s'obrien a la llacuna.

Després ja vam eixir a terra oberta, i  els melonars  i més enllà els camps d'arròs ja inundats sembraven el paisatge. L'equilibri de la natura, els contrasts dels paisatges.

Fins arribar a Xilxes ja va ser per camí d'asfalt, i per camins d'horta. A Xilxes ens esperava la nostra guia, tot i que la gent estava una mica cansada i la calor afectava, als llavadors vàrem començar el guiatge urbà . Els llavadors eren molt  més grans , però el pas del temps tot ho acurta.

Ens va explicar una mica la història de Xilxes des dels primers temps,  a la Pedrera es va trobar  un jaciment de l'edat del Bronze i al Castellar restes d'un poblat iber. També hi havia una vil·la romana  a la zona esportiva, el lloc anomenat l'Altet. Es va trobar un mil·liari , que justament va desaparèixer de l'ajuntament. També es va trobar una xicoteta escultura , un Hermes , Déu dels viatgers, ubicada en un xicotet altar de la vil·la romana.

A la zona hi havia diverses alqueries àrabs i Xilxes era l'alqueria més gran.

Vam fer la volta pel poble i la guia no deixava de sorprendre'ns amb les explicacions sobre Xilxes,  situats prop de l'església ens va explicar la història de la font, i de com va arribar l'aigua a Xilxes, també  en fer una de les  places es van trobar soterraments medievals amb 6  esteles discoïdals. Les esteles es troben ara protegides  amb una urna  de vidre.

En acabar la visita  vam  segellar l'etapa amb el segell de l'ajuntament i vam anar a dinar. Gràcies Sergi per la teua participació i entusiasme i el teu suport des de l'ajuntament. Vam escriure  al llibre viatger d'el Camí del grup de la Plana. I vam tornar cap a casa.

Moltes gràcies a tots i a totes per fer-ho possible.